Villkor och föreskrifter

1. Allmänt

Eurobaby Factory  är nedan kallad EF


Dessa allmänna villkor (”Villkoren”) gäller när du som konsument (”Kunden”) gör en beställning via www.eurobaby.se och därtill hörande sidor (”Webbplatsen”). Avtal ingås mellan dig och EF. Utförliga kontaktuppgifter och övrig information om EF framgår på Webbplatsen. Villkoren är enbart tillämpliga för Kund som är konsument och som gör beställningar via Webbplatsen.


För att kunna beställa på Webbplatsen måste Kunden ha fyllt 18 år. EFO accepterar enligt svensk lag inte kreditköp till personer under 18 år. EF förbehåller sig rätten att i enskilda fall neka eller ändra en Kunds beställning (exempelvis om Kunden uppgivit felaktiga personuppgifter och/eller har betalningsanmärkningar).


EF reserverar sig för slutförsäljning samt eventuella bild och skrivfel på Webbplatsen exempelvis fel i produktbeskrivning eller teknisk specifikation samt felaktig information angående om en vara finns i lager.EF har rätt att korrigera sådana eventuella fel och att ändra eller uppdatera informationen när som helst. All bildinformation på Webbplatsen ska uteslutande ses som illustrationer. Sådana illustrationer kan inte garanteras återge det antal varor Kunden erhåller eller varans exakta utseende funktioner eller ursprung.


Webbplatsen samt allt innehåll på denna ägs av EF eller dess licensgivare. Informationen är skyddad genom bland annat immaterialrättsliga och marknadsrättsliga lagar. Detta innebär att varumärken firmanamn produktnamn bilder och grafik design layout samt information om varor tjänster och annat innehåll inte får kopieras eller användas utan skriftligt godkännande från EF.


2. Avtal och Beställning


För att kunna göra ett köp via Webbplatsen måste Kunden acceptera Villkoren. Genom att acceptera Villkoren förbinder sig Kunden att följa Villkoren i sin helhet samt godkänner att denne tagit del av informationen om personuppgifter och samtyckt till användningen av personuppgifter och cookies enligt EF:s integritetspolicy.


Ett avtal om köp ingås först när EF bekräftat Kundens beställning och Kunden mottagit orderbekräftelse från EF per e-post. EF uppmanar Kunden att spara denna orderbekräftelse för eventuella kontakter med EFO kundtjänst. Kunden kan återkalla sin beställning fram till dess att den bekräftats av EF. Om beställningen återkallas så kommer EF att återbetala alla eventuella betalningar som Kunden eller dess betal- eller kreditkortsföretag har gjort avseende beställningen.


3. Kunduppgifter mm.


När Kunden genomför en beställning kommer Kunden att bli ombedd att uppge vissa personuppgifter. Kunden bekräftar att de uppgifter som Kunden fyller i är korrekta och fullständiga samt ansvarar för felaktigt ifyllda uppgifter. Information om EF behandling av personuppgifter finns i EF:s Integritetspolicy.


4. Priser avgifter och betalning


Vid beställning via Webbplatsen gäller de priser som anges på Webbplatsen. Priser anges i svenska kronor och är inklusive moms. Priserna inkluderar inte betalnings- och fraktavgifter som anges separat.


Kunden kan betala på sätt som anges på Webbplatsen. Läs mer om våra betalsätt och rabatter på Webbplatsen. EF har rätt att ta betalt av Kunden redan i samband med beställningen om inte fakturabetalning eller annat liknande betalsätt valts av Kunden och godkänts av EF. Vid fakturabetalning eller delbetalning kan EF eller dess samarbetspartners komma att göra en kreditupplysning. Du kommer i sådant fall upplysas om detta. EF förbehåller sig rätten att inte alltid erbjuda alla betalsätt alternativt ändra betalsätt om det som Kunden valt av någon anledning inte fungerar vid tillfället för köpet. Observera att eventuella begränsningar för betalningsalternativ anges på Webbplatsen.


5. Kampanjer och erbjudanden


EF kan från tid till annan erbjuda kampanjer på Webbplatsen som kan ha förmånligare villkor än vad som framgår av dessa Villkor t.ex. rörande betalning eller förlängd ångerrätt. Dessa förmånligare villkor gäller så länge kampanjen är aktiv och för de specifika varor som anges av EF i samband med kampanjen. EF förbehåller sig rätten att när som helst återkalla sådana kampanjer. Vid avslutande eller återkallande av en kampanj gäller dessa Villkor utan ändringar. Erbjudanden på specifika varor på Webbplatsen gäller under en begränsad tid och så länge lagret räcker.


6. Leverans och transport


Varor som finns i lager levereras normalt inom det antal arbetsdagar som anges på Webbplatsen. Om inte annat särskilt avtalats (t.ex. i samband med bokning av varor som inte finns i lager) sker leveransen senast 6 veckor räknat från det att EF skriftligen bekräftat beställningen genom orderbekräftelsen. Mer information om EFO:s leverans av varor och villkor för leveransen finner du under rubriken LEVERANS.


Den förväntade leveranstiden av varan framgår av orderbekräftelsen i kassan och/eller på den aktuella varusidan på Webbplatsen.. Vid leveransförsening meddelar EF dig detta och fortsätter bevaka beställningen. Om inte annat särskilt avtalats och en leverans tar mer än 6 veckor och detta inte beror på dig som Kund har du rätt att häva köpet.


Om paket ska lösas ut ska Kunden göra detta inom den tid som anges i aviseringen. Paket ska normalt hämtas ut ,mottagas  av transportör och personligen av Kunden med giltig legitimation och ordernummer. Kunden får alltid en avisering som visar var och när paket ska hämtas. Avisering kan ske via e-post vanlig post samt om Kunden lämnat mobilnummer även via telefonsamtal eller SMS. Om Kunden inte hämtar ut paketet har EF rätt att debitera Kunden en avgift på 300 SEK.


7. Ångerrätt


Vid köp av varor på Webbplatsen gäller alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Detta innebär att Kunden har rätt att ångra sitt köp genom att meddela EF detta inom 14 dagar från det att Kunden eller Kundens ombud tagit emot den beställda varan (ångerfristen). Detta gäller endast om vagnen köpts on line . I butiken finns ingen ångerätt


Ångerrätten gäller inte för följande typer av varor:


Varor som har tillverkats enligt Kundens anvisningar eller som på annat sätt har fått en tydlig personlig prägel.


Genom att Kunden accepterar Villkoren samtycker Kunden till att ångerrätten inte gäller för digitalt innehåll som levereras på annat sätt än på ett fysiskt medium.


I samband med en beställning av vara för vilken ångerrätt inte gäller får Kunden tydlig information om detta. Om en vara har förseglats får Kunden inte bryta förseglingen om denne vill kunna utöva sin ångerrätt detta gäller varor som förseglats på grund av hälso- eller hygienskäl. Rätten att ångra sig upphör alltså när Kunden bryter förseglingen. Med försegling avses även teknisk plombering (exempelvis serienummer).


Om Kunden vill ångra köpet ska Kunden innan ångerfristen löpt ut skicka ett klart och tydligt meddelande till EFO på det sätt som anges i köpvillkoren. Kunden ska ange sitt namn sin adress och annan relevant information t.ex. ordernummer fakturanummer och namn på varan i meddelandet. Om ovan alternativ på meddelande inte vill användas av Kunden kan Kunden använda den standardblankett för utövande av ångerrätt som Konsumentverket tagit fram (se https://www.konsumentverket.se/contentassets/c78f43844da74c7786821d8d12a98b5a/angerblankett_konsumentverket_150817.pdf).


Vid utövande av ångerrätten betalar Kunden returfrakten och ansvarar för varans skick efter det att Kunden har mottagit varan samt under returfrakten. Varan ska skickas i retur inom 14 dagar räknat från det datum meddelande om utövande av ångerrätt lämnades till EFO. Vi rekommenderar att varan ska skickas väl emballerad i fint skick och i originalkartong. Returer ska göras till EFO enligt de metoder och anvisningar som anges på Webbplatsen du finner dessa under köpvillkoren.


Ibland kan EF erbjuda fri retur för vissa varor. Om fri retur gäller framgår det av den aktuella varusidan på Webbplatsen.


När Kunden ångrar sitt köp betalar EF tillbaka det belopp som Kunden betalat för varan. Undantag gäller för eventuella tillkommande leveranskostnader till följd av att Kunden valt något annat leveranssätt än den standardleverans som EFO erbjuder. Vid retur av del av order återbetalas leveranskostnaden inte. På det belopp som ska återbetalas har EF rätt att dra av en summa motsvarande varans värdeminskning jämfört med varans ursprungliga värde om och i den mån sådan värdeminskning beror på att Kunden har hanterat varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion.


EF betalar tillbaka beloppet inom 14 dagar från och med det datum EF tog emot Kundens meddelande om utövande av ångerrätten. EF får dock vänta med återbetalningen tills EF tagit emot varan eller Kunden har visat att varan har skickats tillbaka t.ex. genom ett inlämningskvitto. Återbetalningen kommer att ske till Kunden via det betalningsalternativ som Kunden valde förutsatt att inte annat överenskommits eller att det finns hinder för sådan återbetalning.


Om du som kund har hanterat varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion och detta lett till att varan som returneras är mindre värd har EF rätt att dra av en summa motsvarande varans värdeminskning på det belopp som ska återbetalas. Värdeminskningen bedöms från fall till fall.


8. Garanti och reklamation


Vissa av EF:s varor kan omfattas av garanti. Information om eventuell garantitid och särskilda garantivillkor för respektive vara finns på Webbplatsen eller i dessa Villkor. Garanti för varor täcker endast ursprungliga fabrikationsfel och därmed inte fel som uppstår vid eller efter en egen förändring av varans funktion och utseende såsom ombyggnation uppgradering eller annan konfigurering av varan. Kundens orderbekräftelse gäller som garantibevis.


Garantin omfattar inte hjul relaterade frågor så som punktering, lufttryck mm. OBS! Lufttrycket på däcken skall inte överstiga 1.0 BAR.


Reklamationsrätten täcker varor som är felaktiga enligt gällande konsumentskyddslagstiftning. Kund som önskar göra gällande fel i beställd vara rekommenderas kontakta EFO så snart som möjligt efter att felet upptäckts via de kontaktuppgifter som anges på Webbplatsen. Reklamationer som görs inom två månader från det att Kunden upptäckt felet anses alltid ha lämnats i rätt tid. Kunden har 3 års reklamationsrätt på varor inköpta på Webbplatsen.


EF står för returfrakten för godkända reklamationer.


När reklamerad vara returnerats och reklamationen godkänts kommer EF att kompensera Kunden i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning.EF strävar efter att detta ska ske inom 30 dagar från det att EF mottagit reklamationen men det kan ta längre tid beroende på varans art. EF förbehåller sig rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig enligt gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer EF riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden. Mer information finns på www.konsumentverket.se.


9. Länkar


EF kan länka till andra webbplatser som ligger utanför EF:s kontroll och webbplatser utanför EF:s kontroll kan länka till Webbplatsen. Även om EF försöker säkerställa att EF enbart länkar till webbplatser som delar EF personuppgifts- och säkerhetsföreskrifter enligt Integritetspolicyn är EF  inte ansvarig för skydd eller sekretess av information eller personuppgifter som Kunden tillhandahåller på andra webbplatser. Kunden bör iaktta aktsamhet/försiktighet och läsa personuppgiftsföreskrifterna för den aktuella webbplatsen.


10. Force Majeure


EF ansvarar inte för förseningar orsakade av omständigheter som EF inte kunnat råda över såsom exempelvis allmän arbetskonflikt, krig, eldsvåda, blixtnedslag, terroristattack, ändrade myndighetsbestämmelser, tekniska problem, fel i el-/tele-/dataförbindelser eller annan kommunikation samt fel eller försening i tjänster,varor som tagit slut, utgått ur sortimentet eller annan omständighet som EF inte kunnat råda över från alla underleverantörer på grund av omständighet som här angivits. För vara som tagit slut eller utgått skall kunden återfå hela beloppet som inbetaltats såvda inte annat överenskommits  Dessa omständigheter ska utgöra befrielsegrund som medför befrielse från skadestånd och andra påföljder. Om någon sådan situation skulle uppstå informerar EF Kunden dels i början och dels i slutet av tiden för den aktuella situationen. Har omständigheten varat längre än två månader har både Kunden och EF rätt att häva köpet med omedelbar verkan.


11. Ändringar av Villkoren


EF förbehåller sig rätten att göra ändringar i dessa Villkor när som helst i tiden. Alla ändringar av dessa Villkor kommer att publiceras på Webbplatsen. Ändringar gäller från det att Kunden har accepterat Villkoren (i samband med ett nytt köp eller vid besök på Webbplatsen) alternativt 30 dagar efter att EFO har informerat Kunden om ändringarna. EF rekommenderar dock att Kunden håller sig uppdaterad på Webbplatsen regelbundet för att bli varse om eventuella ändringar av Villkoren.


12. Ogiltighet


Om kompetent domstol myndighet eller skiljenämnd skulle finna att någon bestämmelse i dessa Villkor är ogiltig eller icke verkställbar ska bestämmelsen i fråga och alla övriga bestämmelser vara gällande och verkställbara i den utsträckning som tillämplig lag tillåter. De bestämmelser som förklarats ogiltiga eller som inte kan verkställas kommer att ersättas av relevanta juridiska vägledningar och råd.

 


13.Tillämplig lag och tvist


13.1 Tvister ska i första hand lösas i samförstånd efter diskussion med EF kundtjänst.


13.2 Om tvist ej kan lösas i samförstånd med EF:s  kundtjänst, kan du som kund vända dig till ARN (Allmänna reklamationsnämnden) som du hittar mer information om på www.arn.se. Du kan även lämna klagomål direkt online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, som du hittar via följande länk https://ec.europa.eu/consumers/odr. Lämnar du in ett klagomål via denna plattform, vidarebefordras ditt ärende automatiskt till rätt nationellt ansvarigt tvistlösningsorgan. Detta tvistlösningsorgan tar sedan kontakt med oss och försöker lösa tvisten utan att blanda in domstol. Vid eventuell tvist följer EF  beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.


13.3 Tvist rörande tolkningen eller tillämpningen av dessa Villkor ska tolkas i enlighet med svensk lag och avgöras enligt punkt 13.2 ovan eller i sista hand av allmän domstol.


Frakt


Fraktkostnaden är 299 kronor inom Sverige.


Leverans


Vi levererar endast inom Sverige. Om du beställer till en adress utanför Sverige förbehåller vi oss rätten till att makulera din order. Leveranstiden är normalt 2-6 veckor inom Sverige. Vid stora kampanjer och inför/efter stora kalender helgdagar kan leveranstiden vara upp till 12 veckor.


Samtliga leveranser sker efter avisering. Vid utlämning/leverans av produkterna ska du alltid uppvisa legitimation. Endast personen med namnet på paketet får hämta ut det hos postombudet/postkontoret eller mottaga paketet av transportören .


Paketet ska hämtas/ mottagas inom 7 dagar för att förhindra att det går i retur. Om du inte hämtar ut ditt paket debiteras du en avgift på 300 kr för outlöst paket.


Fellevererad eller saknad vara


Om du saknar en vara eller har fått fel vara levererad var god och anmäl det så fort som möjligt till EF:s kundtjänst  inom 3 dagar från dagen du mottagit ditt paket. Meddela vilken vara som saknas eller vad som har blivit fellevererat till EF:s kundtjänst så hjälper vi dig.


Retur


Alla varor som skickas tillbaka ska vara inslagna och väl paketerade. Returnera alla artiklar med originalförpackning och ev. märkestags och paketera varan så att varans originalförpackning inte skadas. Du får inte tejpa eller klistra något direkt på produktens originalförpackning.


OBS! Det är du som kund som har det ekonomiska ansvaret för att din retur kommer in till oss. Notera kolli-ID på paketet som du sänder i retur till oss och be om kvitto.


Byte


Det är du som kund som har det ekonomiska ansvaret för byte av produkt.


Gör såhär:


1. Skicka ett mail till EF och beskriv vilken produkt du önskar byta till. Glöm inte att ange ditt ordernummer.


OBS! Det är du som kund som har det ekonomiska ansvaret för att din retur kommer in till oss. Notera kolli-ID på paketet som du sänder i retur till oss och be om kvitto.


Alla varor som skickas tillbaka ska vara inslagna och väl paketerade. Returnera alla artiklar med originalförpackning och ev. märkestags och paketera varan så att varans originalförpackning inte skadas. Du får inte tejpa eller klistra något direkt på produktens originalförpackning.


Reklamation


Vänligen kontakta vår kundtjänst om du vill reklamera en vara. Observera att din reklamation måste godkännas av vår reklamations avdelning. Om det visar sig att felet har orsakats av en annan anledning än given, t.ex. slitage eller felaktig användning kommer reklamationen inte att godkännas. Vår reklamations avdelning kommer då att kontakta dig.


Förlossningsgaranti


EF har förlossningsgaranti på alla babyprodukter. Garantin innebär att ni har rätt att returnera produkterna om graviditeten eller förlossningen inte skulle gå bra och gäller upp till 1 vecka efter förlossningsdatum. Vid tillämpande av förlossningsgarantin ska produkterna vara oanvända och ni ska kunna visa ett läkarintyg. Produkterna ska returneras i originalförpackningar.


Fellevererad eller saknad vara


Om du saknar en vara eller har fått fel vara levererad ber vi er att anmäla det till EF:s kundtjänst inom 3 dagar från dagen du mottagit ditt paket. Meddela vilken vara som saknas eller vad som har blivit fellevererat till EF:s kundtjänst så hjälper vi dig.


Skadad vara


Du som kund ansvarar för att packa upp och kontrollera att produkterna i ditt paket är felfria vi rekommenderar er att göra detta inom 2 dagar från att du har mottagit dem.


Om paketet har blivit skadat vid leveransen ber vi dig att anmäla skadan direkt till ditt Postombud när du hämtar ut ditt paket eller till transportfirman som levererar ditt paket. Skicka in din felanmälan helst inom 2 dagar till EF:s kundtjänst så hjälper vi dig.


Integritets policy


Personuppgifter


EFO värnar om din personliga integritet och strävar efter att alltid skydda dina personuppgifter på bästa sätt. Det är EF:s mållsättning att följa alla vid var tid gällande lagar och regler för personuppgiftsskydd. Denna policy hjälper dig bl.a. att förstå vilken slags information EF samlar in och hur denna används. Genom att godkänna policyn på Webbplatsen i samband med köp eller lämnande av uppgifter så samtycker du till behandling av dina personuppgifter i enlighet med nedan.

Vilka personuppgifter behandlar vi?

Vi kommer att behandla de personuppgifter som du lämnar eller har lämnat till oss eller som vi samlat in på Webbplatsen genom cookies. De personuppgifter som EF behandlar är ditt personnummer namn kön e-postadress köp- betal- och orderhistorik betal- och kreditkortsnummer leveransadress IP-adress och telefonnummer.


EF använder Googles annonstjänster. Du kan läsa mer om Googles insamling delning och användning av data här : https://www.google.com/policies/privacy/partners/


Hur använder vi dina personuppgifter?


Uppgifterna kan användas för identifikation direktmarknadsföring kundundersökningar nyhetsbrev samt för statistikändamål. Uppgifterna kan även användas för utskick per post sms och e-post samt för marknadsföring och information via telefon om du inte invänt mot detta. Du kan när som helst kontakta oss för att avbryta marknadsföring mot dig som kund.


Uppgifterna kan vidare komma att användas för att analysera köpvanor i syfte att förse dig med relevant information och marknadsföring samt för att förbättra Webbplatsen betalningslösningar och betalningsprocesser. Behandling i syfte att förbättra betalningslösningar och betalningsprocesser kan inkludera behandling där dina personuppgifter bl.a. ditt personnummer överförs till andra bolag inom EF:s koncern och tredjepartsleverantörer för att ingå som analysunderlag. Personuppgifterna kan då även komma att samköras med uppgifter från andra register t.ex. kreditupplysningsregister.


Ditt personnummer kommer också att behandlas i samband med köp på uppdrag av (eller på grund av krav från) betalnings- och kreditföretag som behöver detta i kreditupplysningssyfte.


Användningen av uppgifterna kan innebära samkörning med andra register både inom och utom EU samt att dina personuppgifter överförs till och behandlas av andra bolag inom EF:s koncern i ovan nämnda syften i enlighet med gällande lagar och regler. Uppgifterna kan även komma att samköras eller delas med myndigheter eller våra samarbetspartners för t.ex. tryck och distribution samt betalningsförmedlare och kreditföretag för betalning eller kreditupplysning. EF  iakttar alltid största försiktighet vid sådana tillfällen.


Genom att godkänna policyn på Webbplatsen i samband med köp eller lämnande av uppgifter så samtycker du till att dina personuppgifter överförs till land utanför EES.


Om hela eller delar av EF:s verksamhet säljs eller integreras med annan verksamhet kan dina personuppgifter lämnas ut till våra rådgivare eventuell köpare och dennes rådgivare och lämnas vidare till verksamhetens nya ägare.


Hur skyddar vi dina personuppgifter?


För att hålla de personuppgifter vi behandlar i säkert förvar har vi vidtagit flera säkerhetsåtgärder: Vi har implementerat säkerhetsrutiner och tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda dina personuppgifter såsom certifieringsteknik för webbläsare. Vidare har vi vederbörliga brandväggar och antivirusprogram för att skydda och förhindra obehörig tillgång till nätverket. Tillgång till de utrymmen där personuppgifterna lagras är begränsad och det krävs att de anställda identifieras för åtkomst.


EF använder sig även bl.a. av SSL (Secure Socket Layer) som är ett protokoll för säker överföring av data via Internet (eller andra nätverk). Du som kund behöver kontrollera att SSL inte är avstängt i inställningarna för webbläsaren. I syfte att förhindra obehörig åtkomst vid behandling av ditt betal- eller kreditkortsnummer används även envägskryptering.


Hur länge sparas mina personuppgifter?


Om du samtyckt till att vara registrerad kund/medlem hos EF sparas dina uppgifter tills du avregistrerar dig. Du kan när som helst avregistrera dig som kund. Om du inte registrerar dig som kund/medlem sparas dina uppgifter så länge det är nödvändigt utifrån krav i lag eller för att fullgöra EFO åtaganden gentemot dig t.ex. för att uppfylla leverans och garantiåtaganden.


Dina uppgifter sparas oavsett aldrig längre än vad som är tillåtet enligt gällande personuppgiftslagstiftning.


Tillgång till uppdatering och korrigering av dina personuppgifter


Du har enligt gällande personuppgiftslagstiftning rätt att en gång per kalenderår gratis få besked om vilka personuppgifter som behandlas om dig oavsett hur dessa samlats in. Om du vill ha sådan information ska du lämna in en skriftlig begäran till oss. Begäran ska enligt gällande personuppgiftslagstiftning skickas in underskriven av dig per post till den adress som anges på Webbplatsen. Den kan alltså inte skickas per e-post.


EFO vill säkerställa att dina personuppgifter är korrekta och uppdaterade. Om någon av de uppgifter du lämnat till EF förändras t.ex. om du ändrar din e-postadress namn eller betalningsuppgifter eller om du vill säga upp ditt användarkonto vänligen lämna EF korrekta uppgifter genom att skicka ett e-postmeddelande till: EFO. Du har rätt att när som helst begära att personuppgifterna rättas blockeras eller raderas.


Dina personuppgifter behandlas inte för ändamål som rör direkt marknadsföring om du motsätter dig sådan behandling. Du har rätt att när som helst återkalla ett lämnat samtycke om behandling av personuppgifter. Sådan återkallelse kan begränsas till att endast avse del av behandlingen exempelvis den som rör direkt marknadsföring.


Länkar


Webbplatsen kan innehålla länkar till andra webbplatser. Denna Integritetspolicy gäller enbart Webbplatsen. När du länkas till annan webbplats bör du läsa den personuppgiftspolicy som gäller för den sidan. Notera att EF inte tar ansvar för andra webbplatsers behandling av dina personuppgifter.


Ändringar i Integritetspolicy


EF förbehåller sig rätten att göra ändringar i denna Integritetspolicy när som helst i tiden i den utsträckning ändringarna är nödvändiga för att åtgärda störningar eller för att uppfylla nya legala eller tekniska krav. Alla ändringar av denna Integritetspolicy kommer att publiceras på Webbplatsen.


Cookies


På EF:s webbplats används cookies. Cookies är små textfiler som lagras på besökarens dator och som är möjliga att använda för att följa vad besökaren gör på webbplatsen.


Det finns två huvudtyper av cookies:


1. en permanent cookie ligger kvar på besökarens dator under en bestämd tid.
2. en sessionscookie lagras tillfälligt i datorns minne under tiden en besökare är inne på en webbsida. Sessionscookies försvinner när du stänger din webbläsare.


EF använder cookies för att förbättra webbplatsen för besökaren t.ex. genom att anpassa webbplatsen efter besökarens önskemål val och intressen kunna hjälpa dig att hålla reda på vilka varor du lagt i din varukorg kunna hantera ditt köp säkerställa att besökaren loggat in på webbplatsen och därigenom slipper logga in på varje ny sida denne besöker för att kunna anpassa våra tjänster så att du får reklam som är relevant för dig och för att kunna fullgöra våra åtaganden vid köp. Permanenta cookies används bland annat för att lagra dina eventuella personliga inställningar hos EF så att du exempelvis slipper göra om vissa val varje gång du besöker Webbplatsen samt för att anpassa och göra information och marknadsföring så relevant som möjligt för dig. Sessionscookies används bland annat i syfte att kunna registrera statistik över användandet av Webbplatsen.


Genom att godkänna EF:s allmänna villkor och/eller denna Integritetspolicy och använda E webbplats samtycker du till behandlingen av cookies enligt vad som sägs här. Om du inte accepterar att cookies används kan du stänga av cookies i din webbläsares säkerhetsinställningar. Du kan även ställa in webbläsaren så att du får en fråga varje gång EFO:s webbplats försöker placera en cookie på din dator. Genom webbläsaren kan också tidigare lagrade cookies raderas se webbläsarens hjälpsidor för mer information. Vidare kan du när som helst radera cookies manuellt från din hårddisk.


Notera att om du väljer att inte acceptera cookies kommer du inte att kunna genomföra köp på Webbplatsen. Funktionaliteten kan även i övrigt komma att begränsas.